Autorka: Grażyna Jasieńska
Przez ostatnie miesiące jedną z moich ulubionych lektur jest czytanie o losach absolwentów zdrowia publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego – moich byłych studentów. Z niektórymi dziś współpracuję, niektórzy zaglądają do mnie czasami, by opowiedzieć co nowego, a o większości nigdy nie słyszę po obronie pracy. I tak powinno być.
Sukcesy tych młodych ludzi są fantastyczne! Od Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, poprzez Ministerstwo Zdrowia, międzynarodowe korporacje, szpitale, firmy farmaceutyczne, organizacje pozarządowe, uczelnie, do studiów doktoranckich w USA. Z wywiadów jasno wynika, że sukcesem naszego Instytutu i jego programu jest różnorodność, wszechstronność i interdyscyplinarność. Myślę, że mało który kierunek studiów może się pochwalić tak zróżnicowanymi karierami absolwentów.
Moje wskazówki dla współpracujących ze mną studentów nie zmieniły się od lat. Przede wszystkim warto wykorzystać studia, by popracować nad umiejętnościami. Świetny angielski, analizy statystyczne, rzetelny przegląd literatury naukowej. I zaangażowanie się w coś oprócz studiowania. Koła naukowe stanowią dobrą kuźnię młodych naukowców, a jeśli nawet działalność naukowa w kole nie przełoży się na karierę w nauce to nabyte umiejętności logicznego myślenia i prezentacji wyników badań są dużym atutem w ubieganiu się o pracę w dowolnych firmach czy instytucjach.
Wielu studentom praca w projektach badawczych pozwoliła na połączenie wiedzy teoretycznej z prawdziwą praktyką. Badania, które od wielu lat prowadzimy w Beskidzie Wyspowym umożliwiają studentowi zdrowia publicznego kontakt z ludźmi. Stanowią okazję, by nie tylko przeprowadzić badania ankietowe czy wykonać pomiary, ale by – poprzez indywidualne rozmowy – zrozumieć jak potrzebne jest rozpowszechnianie wiedzy o zdrowym stylu życia, żywieniu, zdrowiu psychicznym, zwłaszcza wśród osób starszych lub o niższym stopniu wykształcenia.
Współpracujący ze mną studenci do znudzenia słyszą: próbujcie, aplikujcie, zgłaszajcie, składajcie wnioski, wyjeżdżajcie. Nie każdy wniosek o stypendium ministra kończy się sukcesem. Nie każdy poster konferencyjny otrzymuje nagrodę towarzystwa naukowego. Nie każdy artykuł wysłany do redakcji zostaje przyjęty do druku. Większość – nie. Ale to co jest bezcenne to doświadczenie, którego nabywa się w ramach tych wszystkich działań.
Ciekawa jestem nowych wieści o drogach zawodowych naszych studentów. Nie ma większej satysfakcji dla nauczyciela akademickiego niż dowiadywanie się o sukcesach absolwentów, zwłaszcza tych, którzy są przekonani, że studia choć trochę do tych sukcesów się przyczyniły.
Zebrane historie naszych absolwentów mogą Państwo przeczytać na podstronie Kariery Absolwentów, a także na Blogu Zdrowia Publicznego, gdzie ukazują się na bieżąco za pośrednictwem naszej strony na Facebooku.
Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 5 listopada 2019