[Publikacja] Reformy systemów finansowania świadczeniodawców usług zdrowotnych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej – analiza porównawcza

Autorzy streszczenia: Katarzyna Dubas-Jakóbczyk, Costase Ndayishimiye, Marzena Tambor

Systemy finansowania świadczeniodawców ochrony zdrowia to zestaw rozwiązań i narzędzi obejmujący metody finasowania (Tabela 1) oraz szereg elementów wspierających, takich jak, zasady kontraktowania, systemy administracyjne do raportowania i kontroli, narzędzia IT [1]. Ich głównym celem jest przekazanie wynagrodzenia za dostarczone usługi. Niemniej jednak, w zależności od swojej konstrukcji, systemy finansowania generują także zestaw konkretnych bodźców finansowych wpływających na zachowanie świadczeniodawców [2]. Sprawia to, że reformy systemów finansowania świadczeniodawców stanowią jeden z najważniejszych mechanizmów wpływania na funkcjonowanie systemów opieki zdrowotnej [3].  

Celem badania było: (1) porównanie systemów finansowania świadczeniodawców usług zdrowotnych w dziewięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Estonii, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Polsce, Rumunii) w podziale na poszczególne rodzaje świadczeniodawców; (2) zmapowanie najważniejszych reform w tym obszarze przeprowadzonych począwszy od 2010 roku; oraz (3) zidentyfikowanie głównych czynników (barier lub czynników wspierających), które wpłynęły na sukces tych reform.

 

Tabela 1. Definicje metod finansowania świadczeniodawców


NAZWA / SKRÓT

PEŁNA NAZWA I INNE OKREŚLENIA

OBJAŚNIENIE

Budżet Globalny

Kwota środków ustalona z góry (prospektywnie) i przekazywana świadczeniodawcy (np. szpitalowi) na pokrycie wszystkich jego kosztów w danym okresie (zwykle jednego roku). Może być ustalana na podstawie różnorodnych czynników, np. dostępnych zasobów świadczeniodawcy, aktywności świadczeniodawcy w poprzednim okresie rozliczeniowym.

Ryczałt

stała opłata

Stała kwota ustalona z góry na pokrycie konkretnej kategorii kosztów (np. wynagrodzeń)

Kapitacja

metoda / stawka kapitacyjna

Stała opłata ustalona z góry za każdą osobę zapisaną na liście danego świadczeniodawcy za sprawowanie zdefiniowanego zakresu opieki w określonym czasie (np. rok). Opłata kapitacyjna może być zróżnicowana, np. ze względu na cechy demograficzne lub zdrowotne świadczeniobiorców.

DRG

diagnosis related group – jednorodne grupy pacjentów (JGP)

Pacjenci są klasyfikowani na podstawie ich schorzenia i wykonanych procedur, a także dodatkowych cech (np. wiek, płeć, choroby towarzyszące) do poszczególnych wcześniej zdefiniowanych grup diagnostycznych. Dla wszystkich pacjentów zakwalifikowanych do danej grupy świadczeniodawca otrzymują taką samą, ustaloną z góry, kwotę.

Opłata za przypadek chorobowy

Opłaty, gdzie jw. pacjenci są klasyfikowani do grup o takim samym poziomie płatności, jednak z uproszczonym system klasyfikacji niż w przypadku DRG.

Per Diem

opłata za osobodzień

Opłata ustalona prospektywnie każdy za dzień pobytu pacjenta w placówce. Może być zróżnicowana np. ze względu na specjalizację kliniczną, a nawet charakterystykę pacjentów.

PPV

pay-per-visit – opłata za wizytę

Opłata ustalona prospektywnie za każdą wizytę pacjenta u świadczeniodawcy. Może być zróżnicowana np. ze  względu na rodzaj wizyty.

 FFS

fee-for-service – opłata za usługę

Opłata za każde zrealizowane pojedyncze świadczenie. Może być ustalona prospektywnie (z góry) lub odzwierciedlać poniesione przez świadczeniodawcę koszty udzielania poszczególnych świadczeń.

P4P

pay for performance –  opłata za rezultat

Dodatkowe programy, w ramach których świadczeniodawca otrzymuje nagrodę finansową za osiągnięcie wcześniej określonych celów (najczęściej dotyczących jakości opieki zdrowotne) mierzonych za pomocą jasno zdefiniowanych wskaźników. Programy mogą także opierać się na karach za rezultaty poniżej określonego poziomu.

Płatności pakietowe

bundled payment

Opłata obejmująca pakiet świadczeń dostarczanych przez więcej niż jednego świadczeniodawcę (np. hospitalizacje oraz rehabilitacje poza szpitalną). Występuje szczególnie w programach opieki koordynowanej.


Wersje tabeli: PDF, PNG.

 

Uzyskane wyniki wskazują na liczne podobieństwa pomiędzy dziewięcioma analizowanymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, zarówno w zakresie stosowanych obecnie metod finansowania różnych rodzajów świadczeniodawców (podstawowa opieka zdrowotna – POZ, opieka ambulatoryjna, opieka szpitalna, opieka długoterminowa), jak i kluczowych reform przeprowadzonych w tym obszarze w ostatnich latach. Większość krajów stosuje kombinację różnych metod finansowania dla poszczególnych świadczeniodawców. Na przykład w POZ kapitacja jest często łączona z opłatą za usługę (fee-for-service – FFS), podczas gdy w szpitalnictwie opłaty za przypadek chorobowy (zarówno proste, jak bardziej złożone w postaci jednorodnych grup pacjentów – diagnostic related groups – DRGs) są łączone z budżetem globalnym (uzależnionym od aktywności świadczeniodawcy) (Tabela 2). W wielu krajach funkcjonują także elementy opłaty za rezultat  (pay for performance – P4P), głównie w POZ. W zależności od kraju i rodzaju świadczeniodawcy, system finansowania może obejmować od jednej do nawet pięciu różnych metod finansowania. Z jednej strony, łączenie różnych metod finansowania świadczeniodawców może ułatwić tworzenie optymalnego zestawu bodźców (zalety jednej metody mogą kompensować wady innej) [3], z drugiej jednak prowadzi do powstania złożonego i trudnego do ewaluacji systemu [4].

 

Tabela 2. Metody finansowania świadczeniodawców stosowane w dziewięciu krajach Europy Środkowej i Wschodniej

Uwaga: W przypadku gdy dana metoda finansowania jest dominująca (obejmuje większość budżetu lub usług) jest ona wymieniona jako pierwsza, a pozostałe metody wymienione są po znaku plus (+). Wersje tabeli: PDF.

 

Reformy systemów finansowania świadczeniodawców usług zdrowotnych przeprowadzone od 2010 roku w analizowanych krajach koncentrowały się głównie na modyfikacji istniejących metod finansowania (np. zmiany w metodyce taryfikacji, uszczegółowienie i/lub zastosowanie wag dla różnych grup kosztowych) oraz wprowadzaniu dodatkowych, uzupełniających metod finansowania. Zmiany częściej dotyczyły POZ i szpitalnictwa niż specjalistycznie opieki ambulatoryjnej i opieki długoterminowej. Główne cele reform były zbliżone i obejmowały m.in. lepsze odzwierciedlenie rzeczywistych kosztów usług zdrowotnych (wspólny cel reform w odniesieniu do wszystkich rodzajów świadczeniodawców), poszerzenie zakresu usług POZ (ze szczególnym naciskiem na profilaktykę, koordynację opieki i opiekę wielodyscyplinarną), przeniesienie akcentu z opieki stacjonarnej na ambulatoryjną (zarówno w przypadku szpitali, jak i placówek opieki długoterminowej), oraz poprawę efektywności opieki szpitalnej (Tabela 3).

 

Tabela 3. Główne cele reform systemów finansowania świadczeniodawców realizowanych począwszy od 2010 r. w dziewięciu krajach Europy Środkowej i Wschodniej

Wersje tabeli: PDF.

 

Analiza czynników, które mogły wpłynąć na sukces (lub porażkę) reform systemów finansowania świadczeniodawców usług zdrowotnych w badanych krajach wskazuje, że istotną rolę odgrywają uwarunkowania systemowe (KONTEKST), cele i elementy składowe reform (ZAWARTOŚĆ), jak i perspektywa interesariuszy (AKTORZY). Jednak kluczowe znaczenie dla powodzenia reform ma sposób ich wdrażania (PROCES) (Grafika 1). Na przykład przeprowadzenie pilotażu reformy stanowiło ważny czynnik wspierający jej sukces w sześciu przypadkach, a brak odpowiedniego zarządzania reformą było istotną barierę w czterech analizowanych przykładach reform. Wyniki wskazują na duży potencjał wspólnego uczenia się, transferu wiedzy pomiędzy analizowanymi krajami. Kluczowe znaczenie ma tu jednak dostępność analiz ewaluacyjnych oceniających skuteczność wdrażanych reform.

 

Grafika 1. Czynniki wpływające na sukces reform systemów finansowania świadczeniodawców usług zdrowotnych* zrealizowanych począwszy od 2010 r. w dziewięciu krajach Europy Środkowej i Wschodniej

Uwaga: ’n’ oznacza liczbę przykładów reform w których dany czynnik wystąpił jako bariera lub czynnik wspierający sukces danej reformy systemu finansowania świadczeniodawców.

 

Kontakt do autorów: Katarzyna Dubas-Jakóbczyk, Costase Ndayishimiye, Marzena Tambor


Zapraszamy do lektury pełnych wersji publikacji:

  • Ndayishimiye C, Tambor M, Behmane D, Dimova A, Dūdele A, Džakula A, Erasti B, Gaál P, Habicht T, Hroboň P, Murauskienė L, Palicz T, Scîntee SG, Šlegerová L, Vladescu C, Dubas-Jakóbczyk K. Health care provider payment schemes and their changes since 2010 across nine Central and Eastern European countries – a comparative analysis. Health Policy Volume 153, March 2025, 105261 https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2025.105261
  • Ndayishimiye C, Tambor M, Behmane D, Dimova A, Dūdele A, Džakula A, Erasti B, Gaál P, Habicht T, Hroboň P, Murauskienė L, Palicz T, Scîntee SG, Šlegerová L, Vladescu C, Dubas-Jakóbczyk K. Factors Influencing Health Care Providers Payment Reforms in Central and Eastern European Countries. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing. 2024;61. https://doi.org/10.1177/00469580241287626

Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 17 marca 2025


Źródła:

  1. J. Langenbrunner, C. Cashin, and S. O’Dougherty, Designing and implementing health care provider payment systems: how-to manuals. World Bank Publications, 2009.
  2. C. Cashin et al., Assessing health provider payment systems: a practical guide for countries working toward universal health coverage. Joint Learning Network for Universal Health Coverage, 2015.
  3. OECD, Better Ways to Pay for Health Care. Paris: OECD Health Policy Studies, 2016.
  4. J. Kutzin, “A descriptive framework for country-level analysis of health care financing arrangements,” Health Policy (New. York)., vol. 56, no. 3, pp. 171–204, 2001, doi: 10.1016/S0168-8510(00)00149-4.
  5. I. Mathauer and F. Dkhimi, Analytical guide to assess a mixed provider payment system. Geneva: World Health Organization, 2019.

Powrót