Półmetek projektu EUVABECO. Warsztaty Design Thinking

Autorzy: Gabriela Krężel, Mariusz Duplaga

Zakład Promocji Zdrowia i e-Zdrowia Uniwersytetu Jagiellońskiego jest partnerem projektu EUVABECO (European Vaccination Beyond COVID-19, Nr 101132545). W kwietniu projekt przekroczył 15 z 30 miesięcy przewidzianych na jego realizację. Trwają prace nad wdrożeniem narzędzi pochodzących z innych krajów zaadoptowanych do polskich warunków (można o tym przeczytać tutaj). W ramach przygotowania do upowszechniania wyników projektu, konsorcjum odbyło dwa spotkania wykorzystujące metodologię Design Thinking.

Design Thinking to proces analityczny i kreatywny, który umożliwia eksperymentowanie, prototypowanie modeli, zbieranie opinii oraz ich przeprojektowywanie (1). Metoda ta znajduje zastosowanie podczas tworzenia nowych produktów. Jej celem jest zaprojektowanie rozwiązania w taki sposób, aby wyróżniało się na tle obecnie istniejących (2). Jednak wymaga to zarówno zrozumienia potrzeb odbiorców, jak i znajomości obecnych rozwiązań.

Rys. 1. Przebieg procesu Design Thinking w klasycznym ujęciu. Źródło: opracowanie własne na podstawie Hasso Plattner Institute of Design at Stanford. An Introduction to Design Thinking Process Guide, 2010 (3).

Design Thinking w klasycznym rozumieniu, składa się z 5 etapów: empatyzowania, definiowania problemu, ideacji (generowania pomysłów), prototypowania i testowania (3). Design Thinking to podejście elastyczne, które może być dostosowane do różnych kontekstów i wykorzystywane podczas tworzenia nowych produktów, niezależnie od rodzaju działalności. Z metody tej korzystają zarówno producenci elektroniki (np. Apple), motoryzacji (np. Audi), jak i firmy technologiczne (np. Google).

W marcu 2025 roku w ramach projektu EUVABECO odbyły się zdalne spotkania mające na celu lepsze zrozumienie specyfiki tworzonych narzędzi oraz zebranie pomysłów dotyczących działań komunikacyjnych projektu. Podczas spotkań uczestnicy pracowali w zespołach w oparciu o program Miro. Umożliwia on jednoczesne dzielenie się pomysłami przez uczestników spotkania, dzięki czemu każdy z nich może przedstawić swoje propozycje.

Podczas pierwszego spotkania, które odbyło się 5 marca 2025 r., zespoły pracowały nad zadaniami, których celem było:

  • zdefiniowanie odbiorców poszczególnych narzędzi oraz zdefiniowanie ich potrzeb,
  • wskazanie informacji, które należy przekazać każdej z grup odbiorców w związku z implementowanymi narzędziami.

Drugie spotkanie, które miało miejsce 17 marca 2025 r., pozwoliło konsorcjum projektowemu bardziej skoncentrować się na zrozumieniu produktów, do których mają doprowadzić prace partnerów. Wykonując pierwsze zadanie, grupy zastanawiały się, jak aktualnie (bez narzędzi implementowanych w projekcie), wygląda sytuacja w danym obszarze oraz jakie są alternatywne metody do implementowanych narzędzi. Podczas drugiego zadania, uczestnicy rozważali jakie są koszty wprowadzanych rozwiązań, zarówno finansowe, jak i pozafinansowe, np. koszty behawioralne.

Rys. 2. Efekt prac nad jednym z zadań podczas spotkania projektu EUVABECO przy wykorzystaniu metody Design Thinking. Grupy odbiorców systemu wspomagania decyzji klinicznych, który jest opracowywany przez UJ CM we współpracy z firmą SYADEM. Źródło: materiały własne.

 

Spotkania z wykorzystaniem elementów metody Design Thinking nie tylko umożliwiły uczestnikom zapoznanie się z nowym stylem pracy, ale także przyczyniły się do głębszego zrozumienia potrzeb grup docelowych. Stanowiły również cenną okazję do wymiany doświadczeń między zespołami projektowymi z różnych organizacji.

 

Co przed nami?

W kolejnych tygodniach zespół UJ CM będzie kontynuował prace nad wdrażaniem systemu porad dotyczących szczepień oraz aplikacji do modelowania danych epidemiologicznych. Kontynuowane będą regularne spotkania z przedstawicielami firmy SYADEM oraz Uniwersytetu Saarland. Po zakończeniu etapu przygotowywania pierwszych wersji narzędzi, rozpoczną się ich testy wśród potencjalnych odbiorców rozwiązań. W kwietniu odbyło się również kolejne spotkanie z zastosowaniem metody Design Thinking.

Zachęcamy do śledzenia doniesień o projekcie na stronie Instytutu Zdrowia Publicznego UJCM. Można także sięgnąć do informacji o postępach prac projektowych na oficjalnej stronie internetowej projektu EUVABECO: https://www.euvabeco.eu.

Chętnych do współpracy w ramach projektu EUVABECO z zespołem w Zakładzie Promocji Zdrowia i e‑Zdrowia zapraszamy do kontaktu z Prof. Mariuszem Duplagą (e‑mail: mariusz.duplaga@uj.edu.pl).

 

Kontakt do autorów: gabriela.krezel@student.uj.edu.pl; mariusz.duplaga@uj.edu.pl


Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz i A. Wacławik, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 15 maja 2025


Źródła:

  1. Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What Is Design Thinking and Why Is It Important?Review of Educational Research, 82(3), 330-348. https://doi.org/10.3102/0034654312457429.
  2. Gołębiowska M., Jóźwik B., Kwiatkowski G., Czerniak J., Kamiński J. (2022). Laboratorium Design Thinking. Kurs design thinking dla nauczycieli akademickich nauk społecznych. Wydawnictwo KUL: https://wydawnictwo.kul.pl/index.php?controller=attachment&id_attachment=4 [dostęp: 11.04.2025].
  3. Hasso Plattner Institute of Design at Stanford.An Introduction to Design Thinking Process Guide. 2010: https://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf [dostęp: 11.04.2025].

Powrót