Trzeci mini-wywiad z cyklu „Trzy pytania do absolwenta” – przygotowanego przez Ilonę Nenko – w którym nasi absolwenci opowiadają o życiu zawodowym po studiach w Instytucie Zdrowia Publicznego. Celem cyklu jest prezentacja doświadczeń i perspektyw (w tym cennych porad zawodowych) profesjonalistów zdrowia publicznego zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Dzisiaj prezentujemy historię Magdaleny Klimek, która ukończył studia magisterskie w roku 2010 a potem została w naszym Instytucie by zrobić doktorat i rozwijać swoją karierę naukową.
Jak wygląda Twoja ścieżka zawodowa?
Co chcę robić w życiu wiedziałam już od drugiego roku studiów. W ramach praktyk studenckich oferowanych przez zespół prof. Grażyny Jasieńskiej, wyjechałam w Beskid Wyspowy, gdzie zostałam asystentem badań terenowych. Przez trzy tygodnie odwiedzałam dom za domem wypełniając kwestionariusze i pomiary antropometryczne. Po powrocie, wraz z nowym rokiem akademickim, dołączyłam do Koła Naukowego Epidemiologii i Badań Populacyjnych prowadzonego przez prof. Jasieńską. Dziś mam za sobą 12 sezonów pracy badawczej w Beskidzie Wyspowym, udział w wielu krajowych i międzynarodowych projektach badawczych (także jako kierownik projektu), publikacje naukowe o zasięgu międzynarodowym i studia doktoranckie. Tytuł doktora nauk medycznych otrzymałam w roku 2018, a obecnie jestem na stażu podoktorskim w Zakładzie Zdrowia i Środowiska IZP. W pracy badawczej zajmuję się analizą wczesnorozwojowego pochodzenia cech wieku dorosłego związanych z historią reprodukcyjną oraz stanem zdrowia kobiet i mężczyzn. Badam niesamowicie ciekawe wskaźniki: długość palców, rozmieszczenie linii papilarnych czy symetrię twarzy, które mówią nam o warunkach doświadczanych w trakcie życia płodowego.
Jakie doświadczenia nabyte podczas studiów na zdrowiu publicznym pomogły Ci w zdobyciu pracy?
Wiele doświadczeń w trakcie studiów, poza naturalną ciekawością świata i chęcią pogłębiania szeroko pojętej wiedzy o człowieku, ugruntowało moją decyzję o wyborze ścieżki naukowej. Dzięki pracy w Kole, możliwości wyjazdów na badania terenowe, udziale w projektach badawczych, czy prezentacji wyników własnych badań na międzynarodowych studenckich konferencjach naukowych poczułam, że to jest to. Studia na zdrowiu publicznym dały mi także możliwość odbycia praktyk zawodowych m.in. w Ministerstwie Zdrowia RP, gdzie pracowałam przy powstającym programie promocji zdrowia. Było to bardzo wartościowe doświadczenie, które pozwoliło mi poznać proces tworzenia i wdrażania działań prewencyjnych od strony formalnej i merytorycznej. Dzisiaj polecam swoim studentom praktyki w Ministerstwie Zdrowia jako fantastyczną okazję do nabycia ważnych umiejętności i kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować w przyszłości. Niezwykle przydatna dla mnie okazała się także praca w projekcie HAPPIE (Health, Alcohol and Psychosocial Factors in Eastern Europe), prowadzonym w Katedrze Epidemiologii i Badań Populacyjnych IZP, gdzie odpowiadałam za tworzenie elektronicznej bazy danych. Moja działalność naukowa w trakcie studiów doceniona została nagrodą Studencki Nobel (1. miejsce w Collegium Medicum w roku 2010) oraz stypendium Fundacji Sapere Auso dla najlepszych studentów województwa małopolskiego w roku 2008.
Jakie umiejętności zdobyte na studiach wykorzystujesz w pracy zawodowej?
Większość umiejętności, które obecnie wykorzystuję w pracy zawodowej zdobyłam w trakcie studiów. Nabyte doświadczenia pomogły mi w zyskaniu umiejętności zawodowych m.in. w zakresie organizacji badań naukowych, wykonywaniu analiz statystycznych i opracowywaniu wyników badań w formie wystąpień czy publikacji naukowych. Ponadto, w trakcie studiów rozwinęłam też swoje umiejętności w zakresie pracy w zespole, zarządzania czasem czy obowiązkowości w wykonywaniu swoich zadań. Studia na zdrowiu publicznym były dla mnie bardzo wartościowym czasem; czasem, który umożliwił mi wybór ścieżki zawodowej i dał początek niezwykłej przygodzie, która trwa do dziś.
Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 7 marca 2019