Trzydziesty dziewiąty miniwywiad z cyklu „Trzy pytania do absolwenta” – przygotowanego przez Ilonę Nenko – w którym nasi absolwenci opowiadają o życiu zawodowym po studiach w Instytucie Zdrowia Publicznego. Celem cyklu jest prezentacja doświadczeń i perspektyw (w tym cennych porad zawodowych) profesjonalistów zdrowia publicznego zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dzisiaj prezentujemy historię Mateusza Bochenka, który ukończył studia magisterskie na kierunku zdrowie publiczne w 2016 roku i pracuje Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jak wygląda twoja ścieżka zawodowa?
Moja kariera zawodowa zaczęła się w Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. To instytucja powołana przez ministra zdrowia, która zajmuje się akredytacją szpitali i jednostek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Już na II roku studiów licencjackich odbyłem miesięczny staż w Dziale Akredytacji. Następnie podpisałem umowę o wolontariat i uważam, że to była świetnia decyzja. Otrzymałem możliwość zaprezentowania swoich umiejętności. W trakcie II roku studiów magisterskich złożyłem aplikację na stanowisko młodszego specjalisty w Dziale Standaryzacji, gdzie pracuję do dnia dzisiejszego. Zaangażowanie w praktyki i staż z pewnością zaprocentowało. Dzięki zdobytemu doświadczeniu z większą swobodą podejmowałem tę pracę.
Jakie doświadczenia nabyte podczas studiów na zdrowiu publicznym pomogły ci w zdobyciu pracy?
Podczas studiów odbyłem również praktyki w Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie, gdzie dowiedziałem się w jaki sposób przeprowadzone są kontrole i jaką rolę odgrywa ta instytucja w systemie zdrowotnym. Następnie – na potrzeby przedmiotu pani dr Iwony Kowalskiej-Bobko „Problemy z decentralizacją w opiece zdrowotnej” – wspólnie z kolegą przygotowaliśmy anonimowe badanie czynników motywacyjnych dla personelu w formie online. To badanie pozwoliło uwidocznić kadrze zarządzającej jakie motywatory są najistotniejsze dla pracowników. W późniejszym okresie angażowałem się w pomoc przy projekcie naukowym pani dr Moniki Ścibor, który dotyczył jakości powietrza. Umieszczaliśmy niewielkie urządzenia monitorujące poziom zanieczyszczenia w domach i na zewnątrz. Zapisane wyniki były przedstawiane na wykresie i wskazywały na różnice w zależności od dzielnicy zamieszkania. To było bardzo ciekawe doświadczenie. Projekt identyfikował aktualne problemy miasta.
Rok później, czyli na II roku studiów magisterskich postanowiłem skorzystać z wyjazdu na studia zagraniczne w ramach programu Erasmus. Był to półroczny pobyt w Niemczech, w Bielefeld, nieopodal Dortmundu. Zajęcia na Uniwersytecie w Bielefeld odbywały się w języku angielskim, więc przez cały semestr miałem szansę ćwiczyć ten język. Ponadto na uczelni spotykałem mnóstwo studentów z całej Europy, co dawało szansę nauki kolejnych języków. W moim przypadku był to włoski oraz hiszpański. Taki wyjazd pozwolił mi także nabyć wiele umiejętności miękkich, które są bardzo cenione przez pracodawcę (np. komunikatywności, kreatywności czy też zdolności planowania). Dzięki uzyskaniu w trakcie wyjazdu odpowiedniej liczby punktów ECTS mogłem podjąć pracę zaraz po powrocie, bo na ostatnim semestrze uczęszczałem jedynie na zajęcia obowiązkowe, których na tym etapie studiów było niewiele. Studia za granicą z pewnością pomagają w znalezieniu dobrej pracy, ale także pozwalają rozwijać swoje pasje np. podróżowanie.
Jakie umiejętności zdobyte na studiach wykorzystujesz w pracy zawodowej?
W mojej pracy wykorzystuję wiedzą zdobytą podczas zajęć z biostatystyki, demografii, statystyki, epidemiologii, prawa oraz zarządzania i ekonomii. W zasadzie trudno jednoznacznie wskazać najistotniejszą dziedzinę. Najczęściej jednak wykorzystuję umiejętności związane ze statystyką. Tworzę analizy dotyczące wskaźników monitorowania jakości opieki zdrowotnej, opracowuję Ranking Bezpieczny Szpitali, w którym pytamy podmioty lecznicze o ponad 200 zagadnień począwszy od jakości opieki zdrowotnej, poprzez finanse, personel, a skończywszy na komforcie pacjenta. Ranking corocznie jest publikowany na łamach „Rzeczpospolitej”. Współpracuję z wieloma instytucjami krajowymi w celu zbierania i przekazywania danych dotyczących jakości usług medycznych do OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), które później są publikowane w Health at a Glance (Zdrowie i opieka zdrowotna w zarysie). Ponadto zajmuję się badaniami opinii pacjentów oraz personelu szpitala. Prowadzę bazę uczestników projektu Akredytacja POZ. Pomagam także w organizacji konferencji i szkoleń. Bez wątpienia studiowanie zdrowia publicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim ukierunkowało moją przyszłą pracę. Jestem w stanie polecić ten kierunek każdej osobie, która jest zainteresowana szeroko pojętym systemem zdrowotnym i polityką zdrowotną. Doświadczenie i wiedza przekazywana przez wykładowców jest bardzo przydatna. Podczas studiowania polecam skupić się na podejściu interdyscyplinarnym.
Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 13 lutego 2020