W dniach 1-2.07.2025 roku w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu odbyły się warsztaty „Health Literacy Development with Ophelia Masterclass”, w których uczestniczyły dr Magdalena Sikorska, mgr inż. Urszula Zwierczyk oraz mgr Paulina Smoła z Zakładu Promocji Zdrowia i e-Zdrowia.
Tematyka spotkania została poświęcona globalnej inicjatywie Optimising Health Literacy nad Access (Ophelia), która w nowatorski sposób wspiera rozwój kompetencji zdrowotnych i przeciwdziała nierównościom w dostępie do opieki zdrowotnej. Kluczowym elementem inicjatywy jest współprojektowanie, które umożliwia zaangażowanie całej społeczności lokalnej, w tym pacjentów, pracowników ochrony zdrowia oraz badaczy do wspólnego tworzenia rozwiązań dopasowanych do realnych potrzeb. Ophelia to nie jedynie zestaw narzędzi czy badań, ale przede wszystkim kompleksowy proces, który łączy wiedzę naukową z praktycznym zaangażowaniem w kształtowanie polityk zdrowotnych oraz świadczeń dostosowanych do wymagań różnych środowisk. Dzięki temu projekt stanowi nowatorskie i efektywne rozwiązanie integrujące teorię i praktykę.
Warsztaty poprowadzili światowej klasy eksperci z La Trobe University w Australii: prof Richard Osborne i dr Melanie Hawkins. Profesor Osborne jest uznawany za jednego z autorytetów w dziedzinie kompetencji zdrowotnych oraz pioniera metod i procesów współprojektowania. Jest także twórcą wielu narzędzi badawczych i kwestionariuszy w tym Health Literacy Questionnaire oraz globalnej interwencji Ophelia, która stanowiła centralny temat warsztatów. Wspólnie z Profesorem Osborne’em warsztaty poprowadziła dr Melanie Hawkins, współtwórczyni inicjatywy Ophelia, specjalistka w zakresie kompetencji zdrowotnych, współprojektowania a także badaczka problematyki nierówności zdrowotnych. Wydarzenie było nie tylko okazją do pogłębienia wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z inicjatywą Ophelia, ale stanowiło również przestrzeń do międzynarodowej wymiany doświadczeń i dobrych praktyk.