Autorka: Marta Malinowska-Cieślik
Rozwój nowoczesnych technologii, coraz szersze korzystanie i funkcjonowanie społeczne w cyberprzestrzeni, obok wielu korzyści, wiąże się również z pojawianiem się nowych zagrożeń zdrowia nastolatków. Internet i media społecznościowe stają się przestrzenią zarówno pozytywnych, jak i negatywnych doświadczeń społecznych wpływających na zdrowie psychiczne i dobrostan młodzieży [1]. Jednym z negatywnych doświadczeń jest cyberprzemoc. Cyberprzemoc najczęściej określa się jako intencjonalne zachowanie mające na celu skrzywdzenie innej osoby lub osób za pomocą urządzeń elektronicznych w cyberprzestrzeni. Działanie takie jest postrzegane przez osoby, które są adresatami jako krzywdzenie, dokuczanie, dręczenie, znęcanie się. Jedni badacze twierdzą, że cyberprzemoc jest nową formą przemocy rówieśniczej, inni podkreślają, że współwystępowanie przemocy „tradycyjnej”, tzw „face to face” i cyberprzemocy niekoniecznie oznacza, że ich przyczyny są podobne. Uczestniczenie w cyberprzemocy jako sprawca lub jako ofiara może się pojawiać w różnych kontekstach, a ofiary przemocy często zmieniają role i stają się sprawcami [2,3].
Podkreśla się, że skutki cyberprzemocy, ze względu na specyfikę cyberwiktymizacji (anonimowość, efekt kabiny pilota, osamotnienie ofiary, niegraniczony zasięg, upublicznienie i ciągłość dostępu), mogą być bardziej dotkliwe niż konsekwencje zdrowotne tzw. „tradycyjnej” wiktymizacji [4]. Wskazuje się na poważniejsze skutki cyberprzemocy w zdrowiu psychicznym i funkcjonowaniu społecznym młodzieży. Doświadczanie cyberprzemocy wiąże się z większym ryzykiem myśli i prób samobójczych, wystąpienia zaburzeń depresyjnych, lękowych, zaburzeń po stresie traumatycznym, poczuciem wykluczenia, osamotnienia i izolacji, zaburzeniami w postrzeganiu siebie i świata, a także z problemami w nauce i w funkcjonowaniu w szkole [5–8].
Wiele badań nad cyberbullyingiem wśród młodzieży koncentruje się na dwóch grupach: ofiarach i sprawcach. Jednak przemoc interpersonalna obejmuje nie tylko sprawców i ofiary, ale także tych, którzy przejawiają jak i doświadczają przemocy ze strony innych [9,10]. Negatywne skutki zdrowotne występują u wszystkich, tych uczestniczących i tych doświadczających przemocy [11]. My postanowiliśmy ocenić działanie psychospołecznych determinant cyberprzemocy, charakteryzujące sprawców, ofiary i sprawco-ofiar, porównać je między sobą oraz z grupą młodzieży bez takich doświadczeń.
Badania nad cyberbullyingiem wśród nastolatków pokazują, że najczęstsze formy dokuczania w cyberprzestrzeni są związane z wyglądem, wagą, stylem ubierania się lub typem sylwetki. Dziewczęta często otrzymują komentarze na temat ciała, bycia grubą, podczas gdy chłopcy otrzymują negatywne komentarze na temat wyglądu i stylu ubierania się [12,13]. Doświadczanie takich form cyberbullyingu powoduje rozwinięcie się negatywnego postrzegania siebie, własnego ciała i wyglądu. Ale okazuje się, że nie tylko ofiary, ale także sprawcy cyberbullyingu mają zaniżona samoocenę swojego ciała i wyglądu. Młodzież niezadowolona ze swojego ciała częściej przejawia agresywne lub wycofane postawy wobec rówieśników, co zwiększa ryzyko przejawiania przemocy lub stania się jej ofiarą [14-17].
W badaniach nad cyberbullyingiem wśród nastolatków dużo uwagi poświęca się postrzeganiu siebie i innych, samoocenie, satysfakcji z osiągnięć i funkcjonowania w szkole oraz zadowoleniu z relacji społecznych, szczególnie z rówieśnikami. Podkreśla się również rolę empatii, poczucia szacunku i więzi z innymi [18-21].
Interesujący obraz uwarunkowań przemocy z punktu widzenia zdrowia publicznego daje perspektywa socjoekologiczna, która poza indywidulanymi determinantami zwraca uwagę na znaczenie czynników społecznych, społecznego kontekstu [22,23]. Czynniki te obejmują wsparcie społeczne ze strony rodziny, rówieśników, innych uczniów w klasie oraz szeroko rozumiany społeczny klimat w szkole. Okazuje się, że u nastolatków poczucie bliskości i wsparcia ze strony rodziców, komunikacja i jakość więzi rodzinnych, posiadanie przyjaciół jest najsilniejszą ochroną przed cyberbullyingiem i jego negatywnymi skutkami [24,25].
Unikalnym źródłem danych na temat socjodemograficznych, socjoekonomicznych i psychospołecznych uwarunkowań zdrowia i dobrostanu nastolatków są międzynarodowe badania zachowań zdrowotnych młodzieży szkolnej (Health Behaviour in School-Aged Children – HBSC) realizowane co 4 lata we współpracy z Europejskim Biurem Regionalnym WHO. Raport z badania HBSC przeprowadzonego w 2018 roku w 45 krajach Europy i w Kanadzie pokazał, że rozpowszechnienie cyberprzemocy różni się istotnie w poszczególnych krajach, a różnice sięgają prawie 30% [26]. Częstość występowania cyberprzemocy u młodzieży szkolnej jest zróżnicowana w zależności od płci i wieku. Wśród chłopców odsetek sprawców i ofiar cyberprzemocy był podobny (12%). Tymczasem dziewczęta były bardziej narażone na doświadczanie cyberprzemocy (14%), a rzadziej były sprawcami (8%). Różnice między płciami rosną wraz z wiekiem, również w Polsce. W rankingach polskie nastolatki zajmują bardzo niekorzystną pozycję plasując się w pierwszej dziesiątce krajów o najwyższym odsetku doświadczających cyberprzemocy, a także tych, którzy dopuszczają się agresji w sieci. Co więcej, 15-latkowie mają jeden z najwyższych wskaźników zarówno przejawiania cyberprzemocy, jak i jej doświadczania – czwartą pozycję w rankingu wśród wszystkich krajów. Biorąc pod uwagę satysfakcję z własnego ciała i wyglądu, polska młodzież zajmuje pierwszą i drugą pozycję, znajdując się w pierwszej piątce krajów o najwyższym odsetku młodych ludzi, którzy są niezadowoleni ze swojego ciała i wyglądu. Co więcej, postrzeganie ciała pogarsza się wraz z wiekiem, zarówno u dziewcząt, jak i u chłopców.
Przeprowadzony przegląd literatury przedmiotu pokazał, że brakuje bardziej kompleksowej analizy dotyczącej roli satysfakcji z ciała i wyglądu w kontekście innych psychospołecznych determinant cyberprzemocy w grupie sprawców, ofiar i sprawco-ofiar. W związku z tym postawiliśmy sobie za cel ocenę roli obrazu własnego ciała w uczestniczeniem w cyberprzemocy, porównując ją z innymi psychospołecznymi uwarunkowaniami.
Uzyskane wyniki potwierdziły hipotezę, że satysfakcja z ciała i wyglądu jest ważnym czynnikiem ochronnym i zmniejsza ryzyko uczestniczenia nastolatków w cyberprzemocy jako sprawców, ofiar i sprawco-ofiar. Efekt ten był lepiej widoczny w grupie ofiar i sprawco-ofiar, silniejszy u chłopców niż u dziewcząt [27]. Dlatego, poza działaniami wzmacniającymi wsparcie społeczne, satysfakcję z osiągnięć i funkcjonowania w szkole, w programach przeciwdziałania cyberprzemocy rówieśniczej wśród młodzieży szkolnej warto realizować również działania wzmacniające zadowolenie z własnego ciała i wyglądu.
Zachęcamy do lektury całego artykułu opublikowanego w „International Journal of Environmental Research and Public Health” i dostępnego pod poniższym linkiem: Psychosocial Determinants of Adolescents’ Cyberbullying Involvement—The Role of Body Satisfaction
Kontakt do autorki: Marta Malinowska-Cieślik
Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 26 kwietnia 2022
Źródła: