Autor streszczenia: Michał Zabdyr-Jamróz
Reakcja państw na pandemię COVID-19 spotkała się z licznymi analizami. Różne – bardziej lub mniej stanowcze – strategie niektórych państw stały się przedmiotem gorącej debaty publicznej jak i analiz ekspertów. Okazuje się jednak, że w walce z COVID-19 istotna jest nie tylko sama treść podjętych działań. Ich skuteczność zależy w znacznej mierze od tego jak zostały one zorganizowana w sferze instytucjonalnej – w obszarze zarządzania publicznego czy tzw. rządzenia wielopasmowego (governance).
Najnowszy numer czasopisma naukowego Instytutu Zdrowia Publicznego UJCM – Zdrowie Publiczne i Zarządzanie – w całości poświęcony jest porównawczej analizie zarządzenia kryzysowego w pierwszym półroczu pandemii. Opiera się on na raportach opracowanych na potrzeby numeru przez ekspertów z wybranych krajów: Włoch, Holandii, Zjednoczonego Królestwa, Norwegii, Niemiec, Czech, Ukrainy oraz Kanady a także z prowincji tego kraju: Ontario. Raporty te poddano porównawczej analizie w artykule przygotowanym przez: Stanisławę Golinowską i Michała Zabdyra-Jamroza w ścisłej współpracy z autorami raportów krajowych.
Przeprowadzona analiza pokazuje jak istotne znacznie w zarządzaniu pandemicznym ma istnienie dobrze urządzonych instytucji – z odpowiednimi regulacjami, zasobami i zapleczem eksperckim. Tak umocowane instytucje – pomimo działania w warunkach niepewności – potrafią budzić zaufanie obywateli i ograniczać rozprzestrzenianie się postaw niweczących działania na rzecz zdrowia publicznego. Dobre rządzenie/zarządzanie publiczne (good governance), oparte na nowoczesnym rozumieniu autorytetu, stanowi warunek szybkiego, trafnego i efektywnego reagowania na zagrożenia epidemiczne. Jest także niezbędna dla zrównoważonego rozwoju systemu (sustainability) oraz odporności (resilience) czy wytrwałości w przedłużającym się kryzysie zdrowotnym.
Dokonana analiza w wątpliwość poddaje hipotezę, że w reagowaniu na pandemie konieczna jest silna centralizacja państwa. Pokazuje wręcz, że decentralizacja – przy odpowiedniej centralnej koordynacji i dobrym podziale zadań – czyni działania przeciw-pandemiczne najbardziej efektywnymi. Wskazuje też, że kraje, którym początkowo poszczęściło się, wciąż są narażone na ciężkie skutki w późniejszych stadiach pandemii, jeśli zaniedbano w nich kwestię jakości zarządzania kryzysowego i społecznego zaufania do instytucji.
Dokonane analizy – choć dotyczą krajów innych niż Polska – przeprowadzone zostały ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy polskich działań i rozwiązań. Stanowi to wyraz troski o zaniedbany w naszym kraju obszar zdrowia publicznego ze szczególnym zamysłem wypracowania rekomendacja, którymi zwieńczony jest artykuł poświęcony analizie porównawczej przykładów zagranicznych. Przedstawione rekomendacje odnoszą się zarówno do kwestii bezpośredniej reakcji na pandemię, jak i do niezbędnych reform systemowych, które uodporniłyby nasz system na podobne wstrząsy w przyszłości.
Rekomendacje te są następujące:
Zapraszamy do lektury całości najnowszego numeru czasopisma Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, wraz z poszczególnymi raportami krajowymi oraz do lektury analizy porównawczej autorstwa pracowników naszego Instytutu. Publikacja w otwartym dostępie:
Stanisława Golinowska, Michał Zabdyr-Jamróz, Zarządzanie kryzysem zdrowotnym w pierwszym półroczu pandemii COVID-19. Analiza porównawcza na podstawie opinii ekspertów z wybranych krajów, Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 2020, Tom 18, Numer 1, s. 1-31, DOI 10.4467/20842627OZ.20.001.12655
Kontakt do autora streszczenia: Michał Zabdyr-Jamróz
Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 26 listopada 2020