Autorka: Paulina Smoła
Misją Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) jest podnoszenie standardów i jakości ochrony zdrowia w Polsce – usprawnianie procesu podejmowania decyzji dotyczących finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Kluczem do tego jest zasada „medycyny opartej na dowodach naukowych”, w skrócie EBM (ang. Evidence Based Medicine), a jej praktycznym wcieleniem mechanizm oceny technologii medycznych, czyli HTA (ang. Health Technology Assesment) [4]. Ocena technologii medycznych jest kluczowa w mądrym, efektywnym kosztowo dysponowaniu zasobami systemu zdrowotnego (więcej na ten temat przeczytać można w tekście Tomasza Bochenka na Blogu IZP).
AOTMiT powstała już w 2006 roku – oryginalnie jako AOTM (Agencji Oceny Technologii Medycznych). W 2009 roku AOTM uzyskała status państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej osobowość prawną, stając się integralną częścią procesu tworzenia koszyków świadczeń gwarantowanych [2]. W 2015 roku jej działalność została poszerzona o pomoc w prawidłowej wycenie świadczeń zdrowotnych dla NFZ („…i Taryfikacji”) i wtedy też przyjęła aktualną nazwę: AOTMiT.
AOTMiT jest instytucją państwową nadzorowaną przez ministra zdrowia (MZ). Wspiera podejmowanie decyzji w systemie opieki zdrowotnej i dostarcza kompleksowych informacji z zakresu oceny technologii medycznych. Angażuje się także w działalność badawczą i rozwojową w kraju i zagranicą. Struktura agencji określona jest statutem, który nadaje i zmienia MZ. Zadania i uprawnienia a także kwestie finansowe i sposób prowadzenia księgowości podlegają odpowiednim regulacjom prawnym. Dwa podstawowe dla agencji akty prawne to:
W AOTMiT działają dwa organy opiniodawczo-doradcze: Rada Przejrzystości oraz Rada do spraw Taryfikacji. Członkowie rad powoływani są przez MZ na kadencję trwającą sześć lat.
Rada Przejrzystości
Rada Przejrzystości [1] przygotowuje dla MZ stanowisko w sprawie:
Rada Przejrzystości wydaje też opinie:
Rada Przejrzystości wykonuje też inne zadania zlecone przez Prezesa AOTMiT.
Rady do spraw Taryfikacji
Do zadań Rady do spraw Taryfikacji należą z kolei zadania takie, jak [1]:
Rola AOTMiT w ochronie zdrowia w Polsce
Do instytucji dysponujących środkami publicznymi na ochronę zdrowia w Polsce należą MZ i NFZ. MZ pełni funkcję zarówno regulatora, jak i płatnika (częściowo, niektórych świadczeń): finansuje procedury wysokospecjalistyczne lub obligatoryjne szczepienia. Definiuje koszyk świadczeń gwarantowanych – w ramach rozporządzeń ministerialnych – a także wdraża narodowe programy zdrowotne. NFZ z kolei dysponuje składkami zdrowotnymi na świadczenia opieki zdrowotnej. W ramach tego zawiera kontrakty ze świadczeniodawcami na udzielenie tych świadczeń gwarantowanych oraz płaci za nie.
AOTMiT w Polsce pełni funkcję doradczą w ramach oceny technologii medycznych – na potrzeby ustalania koszyka świadczeń gwarantowanych, tworzenia wytycznych klinicznych i programów polityki zdrowotnej oraz taryfikacji świadczeń. Odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji o refundacji świadczeń.
Decyzje o refundacji technologii medycznych w Polsce przebiegają następująco:
Zadania AOTMiT
Ocena technologii medycznych obejmuje dwa procesy: ocenę analityczną i ocenę wartościującą. Analitycy AOTMiT pracują zgodnie z wytycznymi oceny technologii medycznych (wytycznymi HTA) [7], co zapewnia wysoką jakość. Ocena analityczna jest procesem naukowym, który opiera się na systematycznie zebranych, wiarygodnych, najlepszych dostępnych dowodach naukowych. Składa się z trzech aspektów analizy, odpowiadających na trzy zasadnicze pytania:
Ocena wartościująca nie jest zależna od oceny analitycznej. Oprócz dowodów naukowych bierze także pod uwagę: priorytety zdrowotne, skutki następstw choroby, znaczenie dla zdrowia pacjentów, zagadnienia organizacyjne i prawne, oraz kwestie etyczne. Te ostatnie są szczególnie ważne w problematyce leczenia bólu, stosowania leków sierocych (leków wykorzystywanych w leczeniu chorób rzadko występujących), opiece paliatywnej (jest to opieka nad pacjentami chorującymi na nieuleczalne choroby w końcowym okresie życia) [1].
W oparciu o ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do kluczowych zadań AOTMiT należą [2,4]:
Do dodatkowych zadań AOTMiT należą [4]:
Rola AOTMiT szczególnie widoczna jest na etapie opiniowania i oceny nowych technologii medycznych, które są rozważane pod kątem włączenia ich do koszyka świadczeń gwarantowanych lub usunięcia z tego koszyka.
Objęcie refundacją i ustalenie ceny zbytu leku
W przypadku składania wniosku refundacyjnego wraz z uzasadnieniem, odpowiedzialny za niego podmiot zawiera w nim m.in.: analizę kliniczną, analizę ekonomiczną, analizę wpływu na budżet podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych i analizę racjonalizacyjną (w przypadku, gdy analiza wpływu na budżet podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych przedstawia wzrost kosztów refundacji). Proces objęcia refundacją leków składa się z następujących etapów:
I etap: Przeprowadzenie oceny przekazanych analiz, na podstawie których opracowywana jest analiza weryfikacyjna, następnie przekazywana Radzie Przejrzystości oraz wnioskodawcy. Zamieszczona ona zostaje także w Biuletynie Informacji Publicznej AOTMiT.
II etap: Zaznajomienie się Rady Przejrzystości z analizą weryfikacyjną, a następnie wydanie stanowiska odnoszącego się do zasadności finansowania ze środków publicznych.
III etap: Przygotowanie rekomendacji przez Prezesa AOTMiT, która zgodnie z art. 35 ust. 6. pkt 3 Ustawy z dnia 12 maja 2011 roku o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zawiera [3]: wskazanie dowodów naukowych, na podstawie których została wydana rekomendacja, wskazanie technologii alternatywnych, omówienie wpływu na wydatki podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych i świadczeniobiorców, wskazanie i omówienie rekomendacji klinicznych oraz refundacyjnych, wskazanie wartości progowej ceny zbytu netto, przy której stosunek kosztów do uzyskiwanych efektów zdrowotnych nie jest większy od progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość.
IV etap: Wydanie rekomendacji przez Prezesa AOTMiT, która może być zgodna lub nie ze stanowiskiem Rady Przejrzystości.
V etap: Przekazanie przygotowanej rekomendacji do MZ oraz umieszczenie owej rekomendacji w Biuletynie Informacji Publicznej AOTMiT.
Taryfikacja świadczeń opieki zdrowotnej
Zadania AOTMiT związane z taryfikowaniem świadczeń obejmują [1]: ustalanie taryfy świadczeń, opracowywanie propozycji zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów, opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodologii oraz zasadach ustalania taryfy świadczeń. Taryfikacja świadczeń opieki zdrowotnej jest prowadzona zgodnie z planem taryfikacji AOTMiT (stanowi on podstawę działań związanych z określeniem taryfy świadczeń i jest sporządzany na dany rok kalendarzowy) [10,11], który został zatwierdzony przez MZ. Projekt planu taryfikacji AOTMiT przekazywany jest do oceny Prezesowi NFZ oraz Radzie do spraw Taryfikacji.
Proces taryfikacji świadczeń opieki zdrowotnej składa się z następujących etapów:
I etap: Sporządzenie raportu przez Prezesa AOTMiT w sprawie ustalenia taryfy świadczeń oraz zwrócenie się do Rady do spraw Taryfikacji o wydanie stanowiska w sprawie ustalenia taryfy świadczeń. Określana jest ona na podstawie dostępnych danych i jest publikowana (po otrzymaniu zatwierdzenia przez MZ) w Biuletynie Informacji Publicznej AOTMiT w formie obwieszczenia.
II etap: Wydanie stanowiska w sprawie ustalenia taryfy świadczeń w terminie 30 dni od dnia otrzymania raportu przez Radę do spraw Taryfikacji. Stanowisko wydawane jest na podstawie raportu, jak również ustaleń podjętych w trakcie konsultacji w sprawie taryfy. Konsultacja może odbywać się z: konsultantem krajowym w dziedzinie medycyny związanej ze świadczeniem opieki zdrowotnej podlegającym taryfikacji; przedstawicielami ogólnopolskich towarzystw naukowych w dziedzinie medycyny związanej ze świadczeniem opieki zdrowotnej podlegającym taryfikacji; przedstawicielami organizacji społecznych działających na rzecz praw pacjentów; przedstawicielami organizacji świadczeniodawców oraz innymi podmiotami lub osobami [1].
III etap: Przesłanie projektu przez Prezesa AOTMiT, zawierającego określenie taryfy świadczeń oraz raport w sprawie ustalenia taryfy świadczeń, do MZ.
IV etap: Wydanie decyzji MZ, po zapoznaniu się z otrzymanymi dokumentami. Decyzja ta zatwierdza bądź w szczególnych przypadkach zmienia taryfę świadczeń, określoną przez Prezesa AOTMiT.
V etap: Przekazanie przez MZ danej taryfy świadczeń do Prezesa AOTMiT w celu opublikowania (w formie obwieszczenia) w Biuletynie Informacji Publicznej AOTMiT.
Podsumowanie
Zapewnianie społeczeństwu dostępu do diagnostyki, leczenia, rehabilitacji i promocji zdrowia, powinno spełniać wymogi skuteczności i bezpieczeństwa. Kluczowe jest zarządzanie zasobami w opiece zdrowotnej i całej ochronie zdrowia w sposób najbardziej efektywny kosztowo. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji istnieje po to, by do tego celu dążyć. W tym wymiarze AOTMiT wpływa na zawartość koszyka świadczeń poprzez ocenę nowych technologii medycznych. Przed podjęciem decyzji o refundacji MZ bierze pod uwagę zalecenia i opinie Prezesa AOTMiT, Rady Przejrzystości, a także Rady do spraw Taryfikacji. Dzięki funkcjonowaniu Agencji w systemie ochrony zdrowia w Polsce, zarówno skuteczność jak i wysoki standard jakości opieki zdrowotnej, stają się możliwe do osiągnięcia. Ze względu na swój profil AOTMiT może stanowić miejsce pracy absolwentów kierunków realizowanych w Instytucie Zdrowia Publicznego WNZ UJ CM w Krakowie.
Autorka: Paulina Smoła
Studentka 3. roku kierunku studiów Organizacja i Ekonomika Ochrony Zdrowia
Konsultacja merytoryczna: Tomasz Bochenek
Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 14 maja 2021
Źródła