Dwudziesty trzeci mini-wywiad z cyklu „Trzy pytania do absolwenta” – przygotowanego przez Ilonę Nenko – w którym nasi absolwenci opowiadają o życiu zawodowym po studiach w Instytucie Zdrowia Publicznego. Celem cyklu jest prezentacja doświadczeń i perspektyw (w tym cennych porad zawodowych) profesjonalistów zdrowia publicznego zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Dzisiaj prezentujemy historię Sylwii Łach, która ukończyła studia magisterskie na kierunku zdrowie publiczne w 2013 roku i zajmuje się prowadzeniem oraz nadzorowaniem strategicznych projektów dla międzynarodowych firm farmaceutycznych.
Jak wygląda twoja ścieżka zawodowa?
Aktywność zawodową rozpoczęłam będąc jeszcze na studiach, gdzie jako freelancer brałam udział w opracowaniu raportu oceny technologii medycznej (ang. HTA, health technology assessment) dla Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT). Natomiast kilka miesięcy przed ukończeniem studiów zostałam pracownikiem Oddziału Nadzoru Epidemiologii Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej (WSSE) w Krakowie, gdzie zajmowałam się m.in. przeprowadzaniem kontroli oddziałów i jednostek szpitalnych z terenu całej Małopolski, jak również opracowywaniem raportów i analiz. W międzyczasie dalej udzielałam się jako freelancer i współpracowałam przy tworzeniu analiz dotyczących m.in. programów profilaktycznych czy map onkologicznych w Polsce.
Studia EuroPubHealth zaszczepiły we mnie chęć do pracy w międzynarodowym środowisku. Stąd, zmotywowana możliwościami oraz zmianami w życiu prywatnym, podjęłam decyzję o przeprowadzce do Barcelony z planem poszukiwania kolejnego wyzwania zawodowego. Była to najlepsza decyzja mająca istotny wpływ na dalsze kroki zawodowe. Miałam okazję pracować w wielokulturowym zespole przy europejskim projekcie dotyczącym szpitalnego HTA, do którego dołączyłam w dwa miesiące od przyjazdu do Barcelony. Nowe wyzwania, praca wyłącznie w języku angielskim, wyjazdy projektowe czy też udział w konferencjach mocno rozszerzyły moje horyzonty i umiejętności zawodowe. Wcześniej podejmowane aktywności, głównie z zakresu HTA, pomogły w zdobyciu tej pracy. Skok na głęboką wodę potwierdził, że doskonale odnajduję się w międzynarodowym środowisku i w pracy w innym języku. Po skończonym z sukcesem projekcie wróciłam do Krakowa i od 2016 roku pracuję w międzynarodowej firmie Creativ-Ceutical jako associate manager w dziale pricing, reimbursement and market access (ang. wyceny, zwrotu kosztów i dostępu do rynków). Zajmuję się prowadzeniem oraz nadzorowaniem strategicznych projektów dla międzynarodowych firm farmaceutycznych, które zainteresowane są m.in. wprowadzeniem na rynek leku lub urządzenia medycznego. Dotyczy to sytuacji, gdy firmy te chcą maksymalizować wartość swojego produktu oraz poznać szanse i zagrożenia wynikające ze specyfiki docelowych rynków.
Jakie doświadczenia nabyte podczas studiów na zdrowiu publicznym pomogły ci w zdobyciu pracy?
W zdobyciu pierwszej i kolejnej pracy pomogła mi aktywność na studiach. Dodatkowo, studia na ścieżce EuroPubHealth w języku angielskim są bardzo dobrze odbierane na rynku pracy: tym krajowym i zagranicznym. Zaszczepiły we mnie chęć do pracy w międyznarodowym otoczeniu, pokazały różnorodność kultur i podejścia do życia, otworzyły na świat i pozwoliły mi znaleźć swoją ścieżkę, w której cały czas się spełniam.
Jakie umiejętności zdobyte na studiach wykorzystujesz w pracy zawodowej?
Zróżnicowanie przedmiotów na studiach ułatwiło mi funkcjonowanie w branży oraz dało podstawy, które rozwijam do dziś. Dotyczy to głównie przedmiotów takich jak HTA, farmakoekonomika, epidemiologia, biostatystyka, systemy opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna, czy też informacja naukowa. Oczywiście te krótkie moduły nie dały mi wiedzy na poziomie specjalisty, ale w branży w której jestem wiedza ta pozostaje przydatna i ułatwia zrozumienie oraz wdrożenie się w metodologię wykonywanych zadań. W obecnym miejscu pracy tworzymy różnorodne analizy otoczenia oraz konkurencji, przygotowujemy raporty, dossier refundacyjne (czyli komplet dokumentów), oceniamy warunki cenowe i te dotyczące refundacji, przygotowujemy strategiczne rekomendacje oraz pozycjonujemy produkt firmy, zbieramy i analizujemy dane, przeprowadzamy wywiady z międzynarodowymi ekspertami lub przygotowujemy firmy do udziału w procesach HTA. W ramach aktywności firmy wykonujemy również projekty z zakresu polityki zdrowotnej, ekonomiki zdrowia, statystyki, modelowania, przeglądów systematycznych, tworzymy narzędzia, bierzemy udział w międzynarodowych konferencjach, publikujemy oraz podejmujemy wiele innych ekscytujących zadań. Praca w Creativ-Ceutical daje świetne możliwości zawodowe, w czym pomaga miła atmosfera, wsparcie współpracowników, a także promowanie stałego rozwoju, wydajności pracy, zaufania oraz ciągłej różnorodności wykonywanych zadań. Z uwagi na pracę w międzynarodowym środowisku (EU5 [Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania – przyp. red.], USA, Kanada, Japonia i wiele innych), mam możliwość stałego rozwoju osobistego, rozwijania umiejętności interpersonalnych oraz poznania innych kultur i specyfiki pracy osób z całego świata. Każdy projekt jest inny, każdy z nich jest wyzwaniem i daje możliwość wykazania się i własnej inicjatywy, co sprawia, że praca nie staje się powtarzalna, a ekscytuje każdego dnia.
Blog Zdrowia Publicznego, red. M. Zabdyr-Jamróz, Instytut Zdrowia Publicznego UJ CM, Kraków: 25 lipca 2019